woensdag 13 juni 2007

Idioten die uren in het onderwijs bepalen!

Het moet me even van het hart. Volgend jaar nemen ze weer zoveel uren af van de school van de jongens en daardoor valt de peuterklas weg. Alle eerste kleuters en peuters zullen samen komen te zitten. Als het nu ook al zo zou zijn, dan zouden er dus 43 in een klas zitten waarop een leeftijdsverschil zit van bijna twee jaar!!! Een gek die dit beslist! Ik weet nog niet of we er iets aan kunnen doen, maar we zullen toch eens goed moeten kijken of we er echt niets aan kunnen doen!

2 opmerkingen:

katrien h. zei

Hallo,

Hier een berichtje van de zus van Anneke.
Ze had me over jullie site verteld en zodoende ben ik hier terecht gekomen. Proficiat voor het mooie werk.

Ik wil ook eens reageren op het bovenstaande tekstje.
Kleine schooltjes hebben zo zijn voordelen, maar dat is natuurlijk een groot minpunt.
Wij hebben in de school van onze gasten zo al te maken met 1 peuter-en kleuterklas, maar deze telt nu met zijn max. bezetting 26 kleuters/peuters . Wat eigenlijk ook al veel is, want het zijn nog allemaal zo'n kleintjes, hebben nog veel hulp nodig en zo...
Bij ons is het zelfs in feite een probleem om een voltijdse leerkracht in het 3de kleuterklasje in te schakelen, maar er wordt wat geschoven door die kleuterjuf ook kleuterturnen te laten geven. Bovendien is er ook een systeem uitgewerkt waarbij de kinderen van het 2de en 3de kleuter gezamelijke activiteiten krijgen en de leerlingen van het 3de kleuter met het 1ste leerjaar.
Is in principe niet slecht, want ze leren altijd iets bij van elkaar. Het is natuurlijk ook zo dat het om heel kleine klasjes gaat, 2de kleuter 11 , 3de kleuter 13 leerlingen.

43 kleuters in 1 klas is inderdaad echt wel van het goede teveel... Ik weet dat het leerlingenaantal op 1 feb. bepalend is voor het aantal uren voor volgend schooljaar. En ja daar in Brussel, kijken ze enkel maar naar de cijfertjes.
Ik weet van een andere school binnen onze scholengroep dat ze het probleem met de peuter-kleuterklas deels oplossen door enkele mama's die als vrijwilliger komen bijspringen. Maar er moeten dan voldoende mama's zijn die ergens vrij zijn...

Ik hoop dat er een oplossing kan komen.

Groetjes,

Katrien

de Libbrechts zei

Dag Katrien,

Leuk je te lezen.

Er is dus nog niet echt een oplossing. Gisteren wat zitten zoeken op internet en vond een artikel waarin Vandenbroucke zei dat het schooljaar 2007*2008 het jaar van de kleuter moet worden... Heb dus maar eens gemaild naar zijn kabinet. Niet dat het iets zal uithalen, maar je moet ook niet altijd alles zomaar laten voorbij gaan zonder te laten merken dat je niet akkoord gaat, vind ik.

Het krantenartikel heb ik ook aan het bord aan de schoolpoort uitgehangen. De juffen zijn bang dat de directeur daar boos voor zal zijn, maar het is niet mijn directeur en hij kan het dus alleen maar weghalen als het hem niet zint. Als de ouders protesteren kan hij er uiteindelijk alleen maar zelf van mee profiteren moest het inderdaad iets uithalen.