donderdag 28 augustus 2008

Klusjes?

Ja, ik kan goede raad wel gebruiken van medemama's. Ik weet natuurlijk hoe het was bij mij toen ik kind was en hoe het ongeveer was bij de papa toen hij kind was, maar uiteindelijk is dat ook al 24 jaar geleden dat we nog zo oud waren als Willem nu en misschien moet het allemaal ook wel anders nu. Bovendien was er een hemelsbreed verschil bij de papa thuis in vergelijking met bij mij thuis... Dus hier komen de dilemma's:
1. Moeten kinderen klusjes doen? Wat zijn klusjes voor kinderen?
2. Vanaf welke leeftijd moeten ze klusjes doen?
3. Hoe beloon je ze? Of straf je ze als ze ze niet doen?
4. Hoe maak je een onderscheid tussen twee kinderen die de klusjes wel doen, maar de ene na heel veel gezaag en gemor en niet perfekt en de andere onmiddellijk en goed?
Ik heb vaak zoiets van, het is niet omdat ze hier met vier zijn dat ze meer klusjes moeten doen dan kinderen die alleen zijn of met twee. Langs de andere kant: als ik van twee kinderen hun sportkleren, kleren, schoenen, speelgoed, ... moet opruimen en klaarleggen of ik moet dat doen van vier... Het maakt voor mij ook wel een verschil.
Wat is er nu? Een opruimregeling. Omdat ze elke avond in ruzie kwamen, moeten Willem en Wout om beurten 's avonds al het speelgoed opruimen. Jurre moet helpen met de opruimer van dienst (ik vind hem te klein voor zijn eigen opruimavond). Soms moeten ze met etensresten naar de kippen lopen (achteraan in de tuin) en soms moeten ze koppeltjes kousen samen zoeken in de mand (waarvoor ze beloond worden met snoepjes of puntjes). Maar bij Willem gaat het starten aan zijn taak altijd veel sneller en vlotter dan bij Wout. En het opruimresultaat van Willem is ook stukken beter dan dat van Wout. Kinderen zijn nooit gelijk, maar uiteindelijk zou de weg er naar toe wel mogen verschillen, maar zou het resultaat toch hetzelfde moeten zijn.
Wassen de kinderen bij jullie al af (vaatwas vullen en legen?)? Dekken ze al consequent altijd de tafel (die van ons zouden dat wel eens doen, maar niet standaard) of ruimen ze de tafel af?
Het lijken heel persoonlijke vragen, maar we hebben niet echt een referentie. En de papa moest vroeger minder doen dan ik en hij vindt dat ze meer taken moeten krijgen, terwijl ik dus vind dat ze nog klein zijn en niet te veel taken moeten krijgen zowiezo.

1 opmerking:

Familie-Schildermans-Verbeke zei

Hier zijn ze nog klein natuurlijk maar Raya moet opruimen (de boeken, puzzels, gezelschapsspelletjes,... staan ergens waar ze niet aan kan. Als ze ze wilt moet ze het vragen. En dan krijgt ze ze pas als al de rest (want ze heeft natuurlijk nog haar speelkast en poppenbed ed gewoon beneden staan) opgeruimd is. Soms gaat dat vlot, soms krijgt ze een spaanse furie (al is ze het nu zo gewoon en zijn die eerder zeldzaam geworden). Met het kuisen helpt ze altijd, want dat doet ze enorm graag. Met de afwas (wij wassen nog af met de hand) helpt ze soms (de plastiek bekertje ed) alhoewel dat nooit echt goed is (ze is dan ook nog geen 2 jaar he). Ook de was uithangen doet ze graag: ze geeft telkens de kledingstukken aan aan mama.
Het is in de toekomst zeker de bedoeling dat de kinderen toch een beetje meehelpen in het huishouden en enkele taken krijgen. Elke week zullen ze zelf hun kamer moeten opruimen en stofzuigen (bedenk dat ik hier eentje heb met een stofallergie dus ik moet het nog vaak genoeg zelf doen), elke avond opruimen en helpen met de afwas. En papa wil een helper voor de vuilniszakken en de glasbak (maar daarvoor moeten ze natuurlijk groot en sterk genoeg voor zijn). Wij hebben misschien veel moeten helpen maar de overgang naar het alleen wonen is dan ook zonder problemen verlopen (wij konden kuisen, eten maken, wassen, ...). En ik vind het gewoon leerrijk (niet alles komt vanzelf) en zo komt er misschien wat meer tijd vrij om echt leuke dingen samen te doen. Als mama constant aan het werken is, moeten zij zichzelf ook een beetje bezighouden. Als iedereen iets doet, is het vlugger gedaan en dus is er tijd voor iets leuks voor iedereen (een toffe beloning voor al het werk). Maar opnieuw... hier zijn we nog niet echt zo ver... maar ik weet wel dat ze toch wel een beetje zullen moeten helpen.