dinsdag 29 december 2009

Technopolis.

We zijn deze week naar Technopolis getrokken. Wout vraagt immers als cadeaus dingen die met wetenschappen te maken hebben: een microscoop kreeg hij van de Sint. Hij vraagt anders dingen als: een wereldbol, een experimentendoos, ... Ik heb staan kijken naar zo'n experimentendoos, maar er zitten daar zuren in en zo en ik vond hem precies toch nog wat jong om met zo'n dingen aan de slag te gaan. Dus zocht ik een andere oplossing. En het is dus een bezoekje aan Technopolis geworden.

De jongens vonden het fantastisch. Alle vier. In het deel voor vier- tot achtjarigen kon Jelle ook niets fout doen en dus konden ze alle vier naar hartelust rond lopen, winkelen, naar de bank trekken, pizza's klaar maken, in de garage werken, in de ambulance zitten, .... We liepen wel overal achter om vooral de jongste twee wat in de gaten te houden, maar je raakte ze er niet kwijt en ze konden niets fout doen. Het was in de voormiddag ook relatief rustig in Technopolis. Ik had wel last van de opstelling. Je loopt rond en doet maar wat. Geen uitleg, geen volgorde. Ik kan dat niet goed hebben. Ik hou meer van orde als ik op onbekende plaatsen kom. Maar Wim vond dat ik overdreef.

In de namiddag deden we dan de benedenverdieping en had ik nog meer last van het 'doe maar wat' en 'grijp je kans om aan de beurt te komen'. En ook Wim kreeg er last van. De grote jongens vonden het nog steeds super. Trokken van het ene naar het andere. Vonden het gemakkelijk dat mama al eens in een rij ging staan om hen dan aan de beurt te laten komen. Jurre vond het voorkruipen van sommige kinderen ronduit ergerlijk en totaal niet leuk. En Jelle ontglipte ons constant. Van zodra hij twee meter verder liep kon je hem niet meer zien doordat er altijd wel iemand in je gezichtsveld stond en dat maakt het voor ons niet leuker en voor Jelle ook niet want dan gaan we hem steeds korter en korter bij houden.

Wim en ik waren doodop toen we na vier uur weer vertrokken. Onder zwaar protest van de jongens, maar Wim en ik hielden het niet meer uit. Het liefst van alles zou ik alles daar eens heel rustig gaan bekijken met een heel klein groepje zodat je alle info rustig kan doorlezen en rustig kan proberen om uit te voeren wat je moet uitvoeren. Dan moet dat nog niet met begeleiding zijn. En eigenlijk zou ik zo aan de ingang een invulformulier willen met een volgorde op en waarop je dan moet zetten of je de proef hebt kunnen doen slagen of niet of iets dergelijks. Maar het principe zit wel goed. Als ik iets zeker in mijn huis of tuin zou willen, dan zijn het wel de winkelstraat in zijn geheel en die octopus met water'proefjes'.

Geen opmerkingen: