dinsdag 14 december 2010

Proefjes.

Ja, we zitten dus volop in de proefjes. Ja, ik zet we. Want we moeten ons allemaal aanpassen. Willem moet al eens echt aan een bureau gaan zitten. Hij doet dat meestal zonder veel morren. Hij gaat zelfs al eens alleen op zijn kamer zitten. Hoog tijd dus dat we concreet beginnen te sparen voor verwarming boven :-). Wout moet ook al dingen herhalen. Hij is nonchalanter en heeft er vaker geen zin in dan wel zin in. Maar hij verwacht wel dat hij een goed rapport heeft, dus kruipt hij soms na enige aarzeling ook wel achter zijn boeken. Maar hij blijft veilig beneden bij mama zitten. En Jurre moet dan dus stil zijn. En Jelle ook. En voor Jelle zit het grote verschil er hem in dat hij geen negentig procent van de aandacht meer krijgt omdat ik het hem nu echt niet laat opeisen. Anders doet hij dat wel en zetten de drie andere een stap achteruit. Nu doe ik de twee grote op de eerste rij staan als het gaat om aandacht krijgen. En ja, ook ik moet me aanpassen. Mijn avondspits is een hel. Om je een idee te geven: gisterenavond om tien na vier thuis gekomen, Willem is naar boven gegaan nadat hij van mij gevraagd had wat het onderwerp van zijn stellen moest zijn, Wout is naast mij komen zitten om te studeren, ik heb voetbalkleren klaar gelegd voor Willem en Jurre, Willem is naar beneden gekomen met zijn stelwerkje en ik moest dat corrigeren, Willem vroeg me om zijn metend rekenen te ondervragen maar hij had het nog niet herhaald en dus is hij naar boven vertrokken om dat in te studeren, Wout wou ondervraagd worden, de jongens verzameld om Willem en Jurre naar de training te doen die om vijf uur begon, terug thuis Wout en Jelle laten eten, Jelle medicijnen gegeven, het haar gecontroleerd van Jelle en Wout omdat ze een brief mee hadden dat het moest van alle kinderen op school gecontroleerd worden, Jelle in bed gelegd met Wout als babysit, Willem en Jurre van de voetbal gehaald, Willem en Jurre doen eten, Wim onder zijn voeten gegeven dat hij nog niet moest denken aan eten want dat we nog veel moesten doen voor de jongens (en dat terwijl den duts net thuis gekomen was), Wout zijn getallenkennis opgevraagd, het haar gecontroleerd van Jurre en Willem, Jurre in bed gelegd terwijl Wim Willem zijn metend rekenen opvroeg, Wout in bed gelegd, Willem in bed gelegd. En dan konden Wim en ik zelf denken aan een hapje eten. En als je dat allemaal gelezen hebt, weet je ook dat ook Wim er dus 'hinder' van ondervindt dat de jongens proeven hebben.

Geen opmerkingen: