donderdag 8 december 2011

December.


Bwa... 
Het moet uit mijn systeem.
December is gene goeden maand.
Ooit was het beter.
Ik liep vier keer (hoog)zwanger rond in december. 
En dus doet me dat nu denken aan wat was. 
Niet dat ik nog zwanger wil zijn in december. Ik ben blij met mijn vier jongens, maar het stopt bij mijn vier jongens. Maar ik denk aan kerstmarkten, aftelkalenders, bezoekjes, ...
Twee grote jongens met proefwerken en de bijhorende stress (ja, zelfs op die leeftijd). En nee, ik kan dat met ouder worden niet meer van mij af zetten dan vroeger. En ja, ik heb een zoon die op dat vlak beter niet op mij had geleken.
Ik dacht te kunnen vluchten door weg te gaan naar een plek waar ik nog nooit geweest ben, maar moet vaststellen dat de jongens er voor zullen zorgen dat we toch heel veel hier zullen zitten als we daar hadden moeten zitten.
Hoe harder ik loop om dingen gedaan te krijgen, hoe minder het lijkt vooruit te gaan, want er komen sneller dingen bij dan dat ik er gedaan krijg.
Hoe meer ik wil brullen dat mijn lijf en hoofd vol zitten met overpeinzingen, piekergedachtes, herinneringen... hoe meer ik het precies uitlok dat mensen hun pijn, verdriet en drukte tegen mij vertellen. En ja, ook dat slorp ik dan op en hou ik dan bij. En ja, soms zou ik ook gewoon eens willen stoom af blazen zonder een hele lading terug te krijgen!
Hoe meer ik wil opruimen hier in huis om rust rond mij te maken zodat het hopelijk ook in mijn hoofd rustiger wordt, hoe meer de jongens ruimte zien om vol te gooien. En hoe meer ze vol gooien, hoe zwaarder de dagelijkse strijd om het speelgoed 's avonds weer een beetje opgeruimd te krijgen (want gebouwde huisjes kun je niet afbreken, dorpen die zo mooi gezet zijn mogen toch wel blijven staan, boeken dat je nog niet helemaal hebt uitgelezen mogen toch blijven liggen, ...). En ook hoe zwaarder de ochtendspits want dan ligt dat speelgoed al zo mooi binnen handbereik en spelen is natuurlijk veel leuker dan je klaar maken voor school.

Bij deze... Mijn verlanglijstje: rust, tijd, stilte, eenvoud, eerbied, respect, warmte, liefde en een opgeruimd proper huis. Niet duur, maar toch zo moeilijk te vinden...

3 opmerkingen:

Marina zei

Herkenbaar, ik ben hoogsensitief, overgevoelig, ik slorp ook alles op, iedereen komt zijn hart luchten en dan zit je daarmee; Ik probeer mezelf te wapenen, maar het blijft moeilijk.
Wat voor mij helpt is me even afsluiten in mijn werkkamer en creatief bezig zijn, verstand op nul dus.
En wat ook helpt is je proberen omringen met mensen die positieve energie uitstralen, en dan moet je keuze maken, steek ik hier tijd in ja of nee, want van zeurpieten krijg je meestal niks terug, loslaten heet dat, ik leer het en jawel ik val ook nog veel :0)
Wat ik je vergat te zeggen is dat ik tussen de voering van de tas een gele dweil meestik dat geeft de tas een mooie vorm.
Dus als je de zak voor de buitenstof stikt stik je die gewoon mee. En als je je adres naar me doormailt dan stuur ik je een kerstkaartje misschien met wat tijd, rust en vriendschap :-)

evelyne zei

Ik wil wel eens voor stoomcabine spelen hoor :=))

Marina zei

Dank je wel voor de supermooie kaart, en ik kan helemaal niet haken dus ik ben er bijzonder blij mee, leuk om op een tasje of broche te naaien :0)!