zondag 8 juli 2012

Mijn vakantiegevoel: deel 2.

Toen ik jong was, echt jong, toen las ik graag. Niet de hele tijd, maar als ik niet kon spelen en ravotten, dan was lezen een goede invulling van de tijd. Ook 's avonds stiekem in mijn bed. Welke kinderboeken mij het best zijn bijgebleven? Die van Thea Beckman zonder enige twijfel. Toen ik een jaar of 18 was, kreeg ik een vriendje (ja, hij is nu mijn man.... We waren gisteren twaalf jaar getrouwd) die ook graag las naast het sporten. We mochten niet met ons tweeën op reis tot we getrouwd waren en zo kwam het dat we mijn ouders eens bijna tot waanzin dreven. We zaten op hotel in Spanje met ons vieren ( mijn ma, mijn pa, mijn ventje en ik) en toen we wakker werden, liepen mijn ventje en ik naar het zwembad om een stoel te reserveren zodat we na het ontbijt konden beginnen lezen. We lazen tot we weer moesten gaan slapen. Kregen we te warm, dan koelden we even af in het zwembad. En was ons boek uit, dan wisselden we. Mijn ouders hebben alles voorgesteld om ons met ons neus uit de boeken te krijgen... Nooit eerder hadden ze zoveel geld uitgegeven op reis, want ze slaagden daar alleen in met speciale activiteiten. Zo zijn we uiteindelijk op een week tijd gaan paardrijden in de bergen, op daguitstap geweest naar Barcelona, stierengevechten gaan bekijken, gaan rondrijden met gehuurde scooters, naar een waterpretpark geweest met mijn vader mee ... Het strand hebben we niet gezien, want dat was niet speciaal genoeg. Zo'n 'luie' vakantie hadden mijn ouders nog nooit meegemaakt, maar voor mijn ventje is het nog steeds zijn beste vakantie ooit. Dit soort vakanties komt inderdaad van zijn kant.... Als we na die week Spanje dan door mijn ouders achtergelaten werden bij zijn ouders in Montpellier, dan ging het lezen verder. We zijn toen een keertje gaan kajakken met ons tweetjes en dat was de enige uitstap van de hele week... Nu kunnen we uiteraard niet meer zo zorgeloos op reis ... Met vier klein mannen rond ons, moeten we meer doen dan lezen. En ik kan het ook echt niet hele dagen. Ons compromis op reis is dat we elke dag ergens naar toe gaan (stadje bekijken, wandelen, fietsen, kasteel bezoeken, kajakken, ...) maar dat we in de namiddag op tijd terug op de camping zijn om nog te kunnen zwemmen en lezen. We hebben zonen die graag lezen. Een zoon die perfect met zijn vader veertien dagen op reis zou kunnen gaan om veertien dagen non stop te lezen. Maar ook zonen die graag actief bezig zijn. Op 27 juni zijn we dus naar de bib getrokken met de jongens, want ondanks die twee dagen dat ze nog naar school moesten, hadden we al een vakantiegevoel. Gisteren gingen we terug want alle boeken waren uitgelezen. En ik veranderde mijn regeltje. Normaal mogen ze elk vijf boeken kiezen, maar nu mochten ze er elk acht nemen. Anders komen ze de week niet door. En ja, de jongens lezen het hele jaar door zoals ik vroeger (al lijkt mijnen tweeden meer op mijn broer: als je die niet meer ziet, zit hij op zijn kamer met een boek), maar ik lees alleen nog op reis...

4 opmerkingen:

Zaanse Zolder zei

klinkt mij als een fijne vakantie in de oren hoor, én actief én lekker lezen, heerlijk toch... hier gaan ook veel boeken mee hoor. Juist in de vakantie vind ik het heerlijk om lekker in de schaduw te genieten van de rust en een goed boek!

Miek zei

Op vakantie lezen, een goede manier om te ontspannen en lekker weg te dromen!
Je hebt in ieder geval een goede compromis voor elkaar!
Groetjes van mede 'vakantiegevoeler' Miek

Marina zei

Lezen, vroeger zonder kinderen, wanneer je wou, waar je wou, met een gezin hoort het bij mij ook meer op vakantie, doorlezen dan, je verliezen in boek, zalig toch!
De jongste leest absolut niet graag, alles beweegt daaraan, ons meisje leest heel graag en veel, en de oudste zit ook uren in de boeken. En manlief heeft zijn perioden, sport afgewisseld met lezen.

Miss Creatuurtje zei

Wat heerlijk als iedereen graag leest! :-)